Paragraaf 4 Rituelen bij de dood, opdracht 22

Opdracht 22

Lees de volgende tekst en schrijf je antwoorden op de volgende vragen in je boek op bladzijde 15.

a. Noem drie rituelen bij het overlijden van een moslim. Het gaat om rituelen waarbij er ook iets met het lijk gebeurt.

b. Waarom wordt het lichaam van een overleden moslim nooit begraven en altijd gecremeerd?

Islamitische rituelen bij de dood

In de islam heerst het idee dat het tijdstip van sterven door God is vastgesteld. Er is veel begrip en liefde voor stervenden. Regelmatig krijgen ze water. Soms is daarin een Korantekst opgelost.

Moslims maken op hun sterfbed soms een testament op of vereffenen hun schulden. Ook komt het wel voor dat men een gedeelte van zijn bezittingen schenkt aan de armen ter compensatie voor het niet nakomen van bepaalde religieuze verplichtingen tijdens het leven.

De stervende vraagt Allah om vergeving van zijn zonden. Hij wil sterven met het uitspreken van de geloofsbelijdenis: “Er is geen andere God dan God en Mohammed is zijn boodschapper.”

Wanneer een moslim stervende is, wordt zijn hoofd in de richting van Mekka gelegd (Qibla). Het bekendmaken van het overlijden geschiedt door de familie. De familie en de vrienden komen naar het huis van de overledene om hun deelneming te betuigen. Het lichaam wordt ritueel gereinigd en in doeken gewikkeld. Tijdens dit ritueel wordt uit de Koran voorgelezen.

Meestal wordt het lichaam naar de moskee gebracht, waar een imam de begrafenisgebeden uitspreekt. Het is de gewoonte dat het lichaam binnen 24 uur nadat de dood is ingetreden, wordt begraven. Omdat de Nederlandse wet een uitzondering toestaat op de termijn van minimaal 36 uur, is dit toegestaan. Op weg naar het graf wordt de kist door zoveel mogelijk mannen gedragen.

Daar moslims geloven in de opstanding van het lichaam na de dood, wordt het lichaam altijd begraven en nooit gecremeerd. Het is traditie dat de moslim op zijn rechterzijde wordt begraven met het gezicht naar Mekka gekeerd.

Binnen sommige islamitische groeperingen zijn vrouwen niet aanwezig bij de begrafenis. Ze zouden te emotioneel zijn en de doodsengelen met hun huilen beledigen.

Vrienden van de familie brengen een aantal dagen na de begrafenis voedsel om zo de nabestaanden te helpen. Ook komen familie en vrienden bijeen om te bidden en uit de Koran te lezen.

Na veertig dagen wordt de rouwperiode voor de familie afgesloten. Ter afsluiting vragen de familieleden in hun gebeden de overledene op te nemen in de Djenna (hemel). Dit is een feestelijke gelegenheid omdat men gelooft dat de overledene in een betere wereld is.