Paragraaf 5 Is er leven na de dood?, opdracht 29
Opdracht 29
Lees de volgende tekst en en schrijf je antwoord op de vragen in je boek op bladzijde 20.
a. In het jodendom is er al een idee over opstanding en verrijzenis. Licht dit toe.
b. Het christendom werd beïnvloed door het dualisme uit de Griekse filosofie. Leg dit uit.
Verdiepingsstof: christendom en dood
Onze huidige westerse ideeën over een leven na de dood zijn sterk beïnvloed door christelijke opvattingen, zoals die in de afgelopen eeuwen ontwikkeld zijn.
Als we heel ver teruggaan in de geschiedenis, zien we in het jodendom vóór Christus de opkomst van het idee van de verrijzenis of opstanding. Daarmee werd bedoeld dat de gestorven mens uit de dood zal opstaan: weer levend zal worden. Hij zal voor eeuwig leven in een nieuwe wereld. Dit levend maken van de doden zal gebeuren door God zelf.
Ook de apostel Paulus zal later (in het Nieuwe Testament) de verrijzenis van de doden verkondigen. Overigens, we moeten deze ideeën uit de bijbel niet misverstaan: het gaat niet om een onsterfelijke ziel, die na de dood van de mens zou voortleven! Men kon zich de mens immers niet anders voorstellen dan bestaande uit geest/ziel enerzijds en een stoffelijk lichaam anderzijds. Verder was men van mening dat het een keer zou aflopen met de mensengeschiedenis en dat God dan mens en wereld opnieuw zal scheppen.
Onder invloed van het Griekse denken wint het idee van een vergankelijk lichaam en een onsterfelijke ziel echter toch terrein binnen het christendom. Vooral de ideeën van de Griekse filosoof Plato (427-347 v. Chr.) speelden een rol. Hij ging ervan uit dat het lichamelijke element van de mens bij diens dood ophoudt te bestaan, maar dat het geestelijke gedeelte (‘de ziel’) voortleeft. Het geestelijke is ons geschonken door God en bij onze dood keert dit weer terug naar zijn oorsprong. De scheiding tussen lichaam en geest noemt men dualisme.
Een van de effecten van deze Griekse invloed op het christendom was dat de kerk het lichaam als iets minderwaardigs ging zien of zelfs als iets slechts. Ook beïnvloedde het de manier waarop seksualiteit werd gezien.