Paragraaf 28 Quiz maken
Omschrijving: een voornamelijk op kennis gebaseerd spel waarbij spelers binnen een bepaald tijdsbestek vragen moeten beantwoorden, eventueel gecombineerd met andere opdrachten. Naast het oproepen van feitenkennis is soms ook logisch denken vereist.
Doel: leerlingen stimuleren zich bepaalde kennis toe te eigenen, zodanig dat het ‘parate’ kennis is.
Werkwijze:
1. De leraar (of de leerling) communiceert het leerdoel van deze werkvorm
2. De leraar (of de leerling) stelt vast wat het onderwerp is van de quiz.
3. De leraar (of de leerling) bereidt zich voor op de quiz door bepaalde zaken te bestuderen en te onderzoeken.
4. Uitvoering van de quiz.
5. Nabespreking van de quiz waarbij ook duidelijk wordt wat de juiste antwoorden zijn (ook hier wordt een leereffect mee gerealiseerd).
6. Tot slot kan deze werkvorm (het leerdoel, de voorbereiding, de uitvoering en de nabespreking) geëvalueerd worden.