Paragraaf 27 Puzzel maken
Omschrijving: een puzzel is een soort raadsel die men probeert op te lossen. Veel puzzels zijn bedoeld om mensen te testen op hun verstand.
Er zijn allerlei soorten puzzels: woordpuzzels, legpuzzels, wiskundige puzzels, mechanische puzzels.
In het onderwijs kan de leerling de opdracht krijgen zelf een puzzel te maken van bepaalde kennis dan wel een puzzel op te lossen over bepaalde kennis.
Doel: leerlingen stimuleren zich bepaalde kennis toe te eigenen, zodanig dat het ‘parate’ kennis is.
Werkwijze:
1. De leraar (of de leerling) communiceert het leerdoel van deze werkvorm.
2. De leraar (of de leerling) stelt het onderwerp vast van de puzzel.
3. De leraar en/of de leerling (en) bereidt zich voor op de puzzel door bepaalde zaken te bestuderen en te onderzoeken.
4. De leraar of de leerling (en ) ontwerpt de puzzel.
5. De leerling (en) probeert de puzzel op te lossen.
6. Nabespreking van de puzzel waarbij ook duidelijk wordt wat de juiste antwoorden zijn (ook hier wordt een leereffect mee gerealiseerd).
7. Tot slot kan deze werkvorm (het leerdoel, de voorbereiding, de uitvoering en de nabespreking) geëvalueerd worden.