Paragraaf 16 Interview

Omschrijving: een gesprek waarbij een of meerdere personen worden ondervraagd door een of meerdere personen. Ook wel vraaggesprek genoemd. Het is een methode om een persoon systematisch kennis van een ander te laten vergaren.

Doel: inzicht krijgen in hoe een bepaalde persoon op bepaalde gebieden
leeft of hoe hij of zij aankijkt tegen bepaalde zaken (die te maken hebben met het onderwerp waar men in de klas mee bezig is) .

Werkwijze:

1. De leraar of een leerling geeft instructie over doel en werkwijze van de opdracht.

2. De leerling (en) bereidt zich voor op het interview: hij of zij denkt na over wie er geïnterviewd zou moeten worden, waarom, over de vragen die gesteld zouden moeten worden, of het open of geloten vragen moeten zijn, en hoe het interview zal plaats vinden (schriftelijk, digitaal, mondeling, etc.).

3. De leerling maakt een afspraak met de te interviewen persoon.

4. Het interview vindt plaats.

5. De leerling maakt een verslag van het interview.

6. In de les wordt het interview besproken en/of beoordeeld door de leraar.

7. Eventueel kan deze werkvorm (het leerdoel, de voorbereiding en de uitvoering) geëvalueerd worden.

Zie ook: Het didactisch werkvormenboek, Hoogeveen, P. en Winkels, J., uitg. Van Gorcum Assen, ISBN 9789023240679. En: Het groot werkvormenboek, Dirkse, S., Dirkse-Hulscher, S. & Talen, uitg. SDU Uitgevers, ISBN 9789052616131.