Paragraaf 9 Discussie

Omschrijving: is een vorm van bespreking, zoals een gesprek of andere vorm van communicatie, tussen twee of meer partijen over een bepaald onderwerp, waarbij de partijen elkaar van een bepaald standpunt proberen te overtuigen.
Met behulp van argumenten proberen de partijen elkaar te overtuigen om uiteindelijk tot een conclusie te komen waar alle partijen het mee eens zijn. Tijdens een discussie kunnen een of meer partijen van mening veranderen (in een debat blijven partijen juist bij hun standpunt).

Een discussie kan mondeling zijn maar ook schriftelijk.
Om te zorgen voor een goed verloop van een discussie is het slim om een discussieleider aan te wijzen.

Doel: stimuleren van meningsvorming; leren luisteren en spreken.

Werkwijze:

1. De leraar en/of de leerlingen stellen het onderwerp van de discussie vast.

2. (eventueel is er ruimte voor voorbereiding).

3. De leerlingen gaan met elkaar in discussie over het onderwerp.

4. De leraar of een leerling leidt de discussie:

- hij heeft de leiding over de discussie;

- hij geeft de deelnemers steeds het woord;

- hij bewaakt dat alle deelnemers hun inbreng kunnen hebben;

- hij ziet er op toe dat de deelnemers zich aan het onderwerp houden en niet teveel uitweiden;

- hij ziet toe op de gespreksdiscipline en grijpt waar nodig in (steeds één persoon aan het woord!);

- hij vraagt deelnemers om toelichting als zaken niet helder zijn;

- hij stimuleert dat deelnemers respectvol met elkaar omgaan;

- hij sluit de discussie af.

5.  Tot slot kan deze werkvorm (het leerdoel, de voorbereiding en de uitvoering) geëvalueerd worden.